Un prieten cercetător în științele sociale mi-a trimis un articol cu un sondaj IRES pe tema utilizării Facebook la români. Articolul începe cu o maximă a lui Henry Minzberg, guru și profesor în business și management. Dumnealui ne îndeamnă la un mini-experiment dacă vrem să pricepem diferența dintre o rețea și comunitate. Să ne adresăm prietenilor din Facebook și să le cerem ajutorul ca să ne zugrăvim casa. Și vom descoperi probabil că rețeaua conectează, dar nu oferă vreun ajutor la nevoie așa cum se întâmplă într-o comunitate. Credea cineva altceva?!
Deși poți citi articolul aici, îți prezint câteva date ce mi-au atras atenția în mod deosebit:
- 42% dintre respondenți cred că avantajul utilizării Facebook e socializarea/relaționarea.
- 17% rapiditatea informării, stabilirea de noi relații, publicitate, relaxare, divertisment;
- 16% cred că avantajul e accesul la informații și noutăți;
- 15% păstrarea relațiilor cu prietenii vechi sau cei aflați la distanță;
- 4% cred că nu are avantaje.
Cei mai mulți consideră avantaj personal misiunea precizată de Facebook: ”Facebook helps you connect and share with the people in your life”. ”That s all, folks!”, completează o voce dinspre urechea stângă. Nu e nimic altceva. Te ține în contact cu ”prieteni”, dar nu neapărat cu prietenii pe care te poți baza la nevoie. La fel ca tine, acești ”prieteni” șeruiesc cu tine diverse, de la cum a căzut de la etaj pisica sau cum un țânc face magiun la oliță până la știri despre extraordinarul nimic și nimeni. Și totuși dacă 42% cred că Facebook-ul îi ajută la socializare și conexiuni nu mă pot decât bucura. Concetățenii sunt oameni cu scaun la cap (de la Ikea?).
Mi se pare năucitor că există oameni care văd în Facebook o sursă de informare rapidă. E una dintre cele mai viciate surse prin efecte de context, bias de subiectivism, efectul vividness și cascada disponibilității. Proliferează cazurile particulare, mărturiile subiective și experiențele personale. O bazaconie postată o dată nu e crezută, dar dacă e repetată de suficiente ori, atunci va fi crezută până și de cei mai circumspecți dintre noi. Iar wall-ul aplică o selecție automatizată pentru conținuturile cu care interacționează utilizatorul, care, cu ușurință, poate ajunge într-o lume paralelă cu realitatea de facto.
Dar, depinde și de ce înțeleg aceștia prin informare. Una e să afli de spectacole, cursuri, ateliere și evenimente diverse (de ex, un protest) și alta e să citești și să comentezi despre politica președintelui Johannis, mișmașurile califului Liviu Dragnea, încălzirea globală în ciuda iernilor geroase, islamofobia și terorismul, ateismul și îndrăcirea oamenilor, învățarea unei limbi străine prin fixarea ochilor în tavan, vindecarea sufletului prin terapie craniosacrală și tratarea hemoroizilor cu pilule homeopate sau apă sfințită.
Și năuceala îmi e accentuată când citesc că propagarea informațiilor false e considerată dezavantaj de numai 5% din eșantion. Naivitatea dumnealor devine și mai evidentă când 7% consideră că Facebook nu are dezavantaje, iar numai 8% cred că ar putea crea dependență. Din nou, depinde de ce anume înțelege fiecare prin ”dependență”. Mi se pare asemenea cu ignoranța unor fumători de iarbă care nu văd nimic periculos în obiceiul fumatului.
Nimic despre fericire sau starea de bine sau cum comparațiile sociale cresc sau descresc stima de sine. Nu sunt aspecte importante de investigat? Sunt, desigur, așteptăm psihologii sociali care pot deosebi prejudecata de stereotip.
În încheiere, am un sfat părintesc pentru copiii care mă citesc:
”Să respectați cu sfințenie misiunea Facebook. Să vă rugați pentru sănătatea lui Mark Zuckerberg, să nu ieșiți din cuvântul lui sau ei și să nu căutați altceva decât ceea ce și-a propus să ofere ca rețea socială. Facebook vă poate ajuta să păstrați contactul cu ”prieteni” prin ”șeruire” – o acțiune lejeră și comodă care nu e totuna cu împărtășirea intimă și cu sprijinul emoțional, moral și material. Să vă amintiți că ”prietenii” nu sunt prieteni (cu excepții). Ei nu vor veni să te ajute dacă vrei să te muți sau dacă vrei să-ți zugrăvești casa. Nu confundați rețeaua socială cu o comunitate. Nici n-o înlocuiți pe ultima cu prima. Valoare socială este atunci când construiți o comunitate, nu o pagină FB.”
Acuma că mi-am făcut datoria, ia să-mi verific contul. Dis-de-dimineața am postat o cugetare…