studiul “absentei”

Ca sa-ti tai jugulara sau carotida dupa cum preferi, la acea universitate anodina, gazduita de oraselul Cambridge, se deruleaza seminarii de cercetare in teoria mindfulness sub conducerea unei Elene, o batranica sprintena la minte (de la exercitiile fizice, e avida dupa tenis, si de meditatie?). Tot dumneaei, pe numele complet Ellen Jane Langer, sustine prelegeri in cadrul cursului de Psihologia Sanatatii la universitatea aceea; i-am uitat numele. (profesorii acestui curs din facultatile noastre cunosc in detaliu, sunt convins, cercetarile dumneaei.)

Ma intreb si eu, ca prostul, ce anume invata studentii la acest seminar. Studiaza, oare, efectele meditatiei asupra vibratiilor constiintei si evolutia in planuri superioare? Toate astea masurate cu aparate de biorezonanta sau ceva asemanator? Nu. Foloseste metoda stiintifica autentica (da, pentru ca exista si “stiinta” falsa).

Din cate am inteles, batranica e preocupata de vreme indelungata (peste 30 de ani) de un subiect bizar, printre altele. Are bizareriile ei, desigur. Studiaza mindlessness sau fara minte, adica atunci cand esti absenta din ceea ce faci in acel moment. De exemplu, cand iti lasi cheile pe masa si, apoi, le cauti prin toata casa sau cand citesti (vorbesti) fara sa fii atenta, ulterior, mirandu-te, ca nu ai inteles mai nimic. Nu, nu e vorba de tine. Stim amandoi ca persoanele de fata sunt, de fapt, exceptii. Desi, in realitate, mai degraba, exceptionala este starea mindful. Iti reamintesc ca (starea de) mindfulness se traduce din limba engleza prin atentie, intelegere si grija (exact in aceasta ordine!) – ceva ce antrenam si noi in grupul ABC.

Si ca sa vezi cum se leaga lucrurile (totul e interconectat), dansa sustine intr-o carte publicata prin ’97 ca metodele actuale de invatare produc comportamente mindless! Uschita muiere! Zice ca are legatura cu un fenomen cognitiv numit supra-invatare sau, mai simplu, cand basculezi informatie in amanunt fara legatura cu realitatea imediata si cu interesele elevului/studentului pe termen lung. Elevul, expus la informatie in cantitati monstruoase neconectata la preocuparile/interesele sale, ajunge in situatia absentei, urmata de absenta fizica si, cateodata, de abandonul scolar.

Insa, mai cunoscuta (unde?) a devenit prin experimentele ei  din anii ’70-’80 prin care demonstreaza existenta in mintisoarele noastre a unor scenarii (script) pentru diferite situatii particulare, chiar si pentru situatia in care astepti la rand la un copiator. Aceleasi experimente ne arata si ne spun cateceva si depre persuasiune. N-am nicio indoiala ca ai vrea sa stii ce, insa nu reusesc sa-mi reamintesc sau nu vreau sa-ti spun (de fapt, sa-ti scriu). Poate ma convingi tu? (o fac pe interesantul, stiu)

 

Psychology 2660r. Research Seminar in Mindfulness Theory

Catalog Number: 4909

Ellen J. Langer

Primarily for Graduates

Half course 

(fall term; repeated spring term). 

Hours to be arranged

Mindlessness/mindfulness theory is compared/contrasted to relevant theories in social psychology, psychopathology, and cognitive psychology.

Note: Open to students doing research with Prof. Langer.