Anger Management in varianta science-based

23 September 2013 | By Seramis Sas | Filed in: Știința psihologică, Terapie psihologică/Psihologie Clinică.

Poate ca iti amintesti de filmul “Anger Management”, cu Jack Nicholson in rolul unui expert in managementul furiei. Filmul este bazat pe o idee gresita despre cum functioneaza procesele mentale. Pentru aceasta idee eronata putem fi “recunoscatori” lui Sigmund Freud si tuturor celor care din ignoranta o promoveaza si astazi.

In multe terapii (de orientare psihodinamica sau bazate pe teoria psihodinamica) clientii sunt invatati sa-si exprime furia sau ostilitatea in baza conceptiei (false) ca nu trebuie sa o tii in tine (cred ei), caci se acumuleaza si la un moment dat, spontan, datorita presiunii, vei izbucni sau exploda ( teoria hidraulica a emotiilor). Iar daca nu se va intampla asta, ca urmare a unei interventii psihologice stralucite, vei somatiza, adica emotia furiei se va reflecta in simptome fizice. De exemplu, s-ar putea declansa o gastrita duodenala.

Daca te simti furioasa, este bine, dupa cum iti e evident, sa-ti exprimi emotia furiei. Nu doar furia, ci si orice alte emotii. Nu tine in tine, iar daca faci asta, ne e clar, ca nu ai depasit stadiul olitei (gandire psihanalitica). “Exprima-te, elibereaza emotiile cenzurate, emotiile inchise in corp!” Iata un indemn al terapeutilor care lucreaza in paradigma psihodinamica. Un indemn care nu e de ajutor, ba chiar poate face rau, indeosebi, cand ai de-a face cu furia.

Dar exista un motiv inconstient pentru care simti furia ori nutresti ostilitate fata de cutare, considera dumnealor. Daca il detectam si il scoatem la suprafata, la nivel constient, atunci felul tau de a simti se va schimba radical (sau pe aproape). Nimic mai fals.

In realitate, exista o cale rapida si sigura pentru a aborda problema furiei necontrolate. Cercetarea stiintifica ne ofera o solutie extrem de simpla, pentru care nu ai nevoie de sedintede psihoterapie intinse pe luni de zile sau ani. Cand simti furia, ceea ce poti face este urmatorul lucru:

Te comporti ca o persoana calma.

Desi simti furie, comportamentul tau este al unei persoane calme, linistite. Iar o persoana calma respira intr-un anume fel. CALM. Da, ce nu intelegi?! Esti o persoana linistita, desi simti furie, dar nu o lasi sa iasa afara, deoarece te porti calm. De cate ori sa repet acest lucru simplu? Zau, parca as vorbi cu o vaca! Calma, linistita si cu acea expresie bovina de seninatate. Nu respiri sacadat, ca o persoana furioasa, ci profund ca o persoana calma. Vei prelungi expirul in mod voluntar. Bravo! Ai priceput.

Mi se pare mie sau ai probleme cu autoritatea? Simt cum ti-am trezit ostilitatea (pls, fara atacuri energetice!). Nu e cazul sa te razbuni pe laptop, iar daca mergi la sedinte de psihoterapie nu trebuie sa lovesti perne ori sa bati scaune, “excavand” , apoi, prin inconstient, dupa motivatia ostilitatii tale. Daca esti student(a) la psihologie, Iti amintesti, desigur, de principiul “embodied cognition” (on scientific grounds).

Brad Bushman ,psiholog de la Iowa State University, a efectuat o serie de cercetari (peer-reviewed) care au demonstrat cum emotia furiei poate fi dizolvata rapid prin comportamente specifice unei persoane calme si cum ventilarea (descarcarea) furiei alimenteaza furia. Iata unde poti gasi doua dintre ele:

Whitaker, J.L. & Bushman, B.J.(2011). Remain calm. Be kind. Effects of relaxing video games in aggressive and prosocial behaviour. Social Psyhcological and Personality Science, 3, 88-89;

Bushman, B.J. (2002). Does venting anger feed or extinguish the flame? Catharsis, rumination, distraction, anger, and aggressive responding. Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 724-731.

 

 


Comments are closed here.