mersul zen devenit imposibil

Profetesc ca in viitorul nu tocmai indepartat va fi mare inghesuiala pentru spatiul urban. Eu, unul, deja ma simt inghesuit, dar de masini, nu de oameni. Sunt pretutindeni. Aceste “fiare”, uneori salbatice, circula pe sosea conform obiceiului bine randuit in lege, dar nu de putine ori sunt surprins de traficul intens de pe trotuarele devenite parcari. Mi se pare ca sunt “pandit” de ele, uneori, din toate partile. Mi se intampla sa aud ragete, mugete si sa simt valuri de caldura cand alene ma preumblu executand un mers zen prin spatiul pietonal. Ma astept ca undeva in viitor sa vad cum sunt agatate de-o macara si parcate in fata balconului, ceea ce oricum s-ar nimeri pe nevoia unor proprietari care incearca o parcare cat mai sub balcon ori fereastra locuintei si chiar in scara blocului. Banuiesc ca nu putini sunt aceia care si-ar dori sa si-o impacheteze si sa o ia in casa! Iar eu, unul, m-as simti impacat si eliberat. Problema spatiului urban ar fi rezolvata si toti pietonii ar avea loc pentru plimbari relaxante on foot.

Pietonii au pierdut teren in ultimii 10 ani si ma gandesc ca cineva trebuie sa initieze o miscare de protest contra traficarii spatiului urban de masini. Mi-am zis sa protestez in scris. Deja, suntem nevoiti (vorbesc in numele colectiv al pietonilor) sa ne tinem urechile ciulite (data fiind presiunea selectiva, s-ar putea ca in viitor sa devina mobile ca la pisici si caini pentru captarea vibratiilor din multe directii,) si sa executam manevre tot mai complicate de slalom printre masinile parcate si cele aflate in trafic inclusiv pe trotuar! Ok, cu doua treimi din creier dedicate coordonarii motorii n-ar fi mare lucru sa executam cateva manevre de slalom pietonalo-rutiere pentru ocolitul “fiarelor”. Insa, ce ne facem cu noxele? Pe ele cum le ocolim? Banuiesc ca, stiai ca gazele de esapament sunt cancerigene, indeosebi cele de la motoarele diesel (care contin vapori de acid azotic)?

In capitala exista o masina la 1,6 locuitori (in 2010) si stam mai bine decat cetatenii din New York si Moscova la capitolul masini pe cap de locuitor. Sunt chiar pe cap de locuitor, caci spatiul urban a devenit o miza intre pietoni si soferi. Care sa traficheze (verb rutier!) primul spatiul urban? Inca putin si te calc…(pentru pieton sanse infime de izbanda!) sper sa devina o dezbatere publica dreptul de folosinta al spatiului comun din oras! Masinile au navalit in spatiul pietonal. O miscare ne-dreapta, dar care e jusificata de lipsa parcarilor (zic proprietarii de masini).

Tu, daca esti proprietar de masina, iti parchezi “fieratania” in spatiul public liber si nu intr-un spatiu dedicat numit parcare. De ce nu ai fi supra-taxat pentru asta? Doar ocupi o parte din spatiul public. De ce doar unii care dispun de acest spatiu platesc o taxa, iar tu nu, desi o parchezi pe bordura trotuarului de sub balcon? De ce eu, un pieton muritor, trebuie sa fiu nevoit sa circul pe sosea si, evident, sa ma feresc uneori cu miscari spectaculoase (care-mi fac viata interesanta) de masini, doar pentru ca tu ti-ai parcat “vila” cu 4 roti pe trotuar?!

Tu, cu proprietatea ta (daca mai este si tanc 4×4 cu atat mai mult) ocupi din spatiul public liber si contribui la poluarea orasului. De ce sa nu platesti taxe? Sa fie ele raportate la venitul lunar mediu sau/si la marimea masinii si capacitatea cilindrica? Daca tu ai salariu de 3000 euro lunar, sa fie oare corecta o taxa de doar 50 RON lunar pentru fieratania ta de tanc? Spatiul pietonal nu este parcare. De ce taxele sa nu fie pe masura veniturilor si pe masura riscurilor de mediu si ocupare a spatiului comun? “Miroase” a dezbatere etica? Insa, n-avem timp si nici cine stie ce creiere pe canicula asta…

Si, daca vrei opinia mea, mi se pare corect ca tu care esti posesor de masina sa fii taxat pentru orice parcare (indiferent unde) cand esti in spatiul urban public. Masina ta trebuie sa se afla in spatiul destinat traficului si nu in spatiul pietonal. In aceeasi masura, o taxa de poluare mi se pare justificata, pentru ca eu, pietonul (si bicilistul), inhalez gazele toxice emise de masina aflata in proprietatea ta cu care tu, proprietarul si soferul, te deplasezi in spatiul liber comun al orasului. Iar in acest oras traim si noi, pietoni si biciclisti! Si, de ce eu, pieton (sau biciclist), trebuie sa te ocolesc, sa fiu in alerta chiar si pe trotuar pentru a-ti face loc tie, masina cu sofer? Iti pare ca sunt un invidios ca tu ai masina si eu n-am? Sigur, sunt un pieton invidios si, uneori, un biciclist nervos in trafic. Cand sunt pieton, invidiez pe acei concetateni europeni care se pot plimba in voie si alene pe intreg spatiul pietonal, fara a fi in alerta, ocolind masini din 2 in 2 metri. Iar in situatia biciclistului, crap de invidie cand ma gandesc la cetatenii biciclisti relaxati in traficul din Olanda, Danermarca si alte state europene.