farmacie la purtator

O nemtoaica pe nume Britta Holzel (et al.) examineaza, fiind plictisita de discutiile marunte cu propria pisica, literatura de specialitate in practica meditatiei si trage o concluzie, nu mata de coada, intr-o prestigioasa revista de can-can. Ce-am zis?! Intr-un jurnal stiintific si anume in Perspectives on Psychological Science (2011), scrie despre ceva cu perspective conceptuale si  spirituale, pardon, neurale asupra meditatiei. Curios cum sunt, cand vine vorba de femei cu interese stiintifice, imi arunc ochii la… (ghici?).

Domnisoara Holzel si colaboratorii, printre care se afla o prietena mai veche Sara Lazar (presteaza la un Laborator de Neuroimagistica de la Universitatea din Bucuresti; kidding!), considera ca meditatia de tip mindfulness are patru componente si anume (1) constientizarea vibratiilor pe fiecare centru energetic, (2) unificarea si integrarea vibratiilor,(3) rezonanta vibrationala cu chackra cosmica si (4) elevarea spirituala odata cu purificarea campului de constiinta. Ceva asemanator am inteles ca se lucreaza la nivel spiritual cu oameni care traiesc in iluzia transformarii asa zis spirituale, deoarece confunda spiritualitatea cu fantezia. (o alta discutie)

Cum ziceam? MM este alcatuita (operationalizare se cheama in jargon stiintific) din patru componente (asociate unor corelate neurale; banuiesc ca nu vrei sa le stii):

Reglarea atentiei, cand atentia este cu obstinatie orientata catre obiectul ales (suportul meditatiei) ori de cate ori e distrasa

Constientizarea corporala, cand devii constienta de senzatiile fizice;

Reglarea emotionala;

Schimbarea de perspectiva asupra sinelui, cand apare detasarea de sentimentul static al sinelui sau, in alte cuvinte, sentimentul sinelui devine fluid, ceea ce s-ar traduce grosso modo printr-un sentiment general de bine. (La ABC mindfulness vei invata mai multe. )

ABC mindfulness are in vedere antrenamentul acestor patru componente MM(prin tehnici secrete;Hihi), ceea ce ar putea sa produca o serie de rezultate interesante, sustinute in mod consistent de studiile stiintifice. De exemplu, un beneficiu aproape sigur este legat de capacitatea de a oferi atentie, adica atentia executiva, cum se cheama in termeni tehnici, devine performanta. Sau, reactivitatea emotionala  poate fi ameliorata, adica experientele marunte nu-ti mai genereaza ecouri emotionale care sa-ti tulbure existenta de zi cu zi.

Acum nu e cazul sa-ti imaginezi ca MM este un panaceu, dar ceea ce e sigur este ca  produce in mod consistent rezultate. Ce mi se pare mie cu adevarat remarcabil este ca acest intrument este la indemana oricui (aproape) si poate fi utilizat fara costuri. Cu toate astea, putini oameni il folosesc, dintre care majoritatea, aflata intr-o iluzie, se asteapta la o iluminare sau macar o elevare spirituala.

Desi MM este o resursa personala (si copiii pot medita, iti reamintesc) nu este tocmai usor ca practica ei sa devina un obicei si, daca nu devine un obicei (zilnic) de termen lung, nu vor fi nici beneficii. Aceasta e si ratiunea principala in functie de care grupul ABC mindfulness se va desfasura pe o perioada de cinci luni (impartita in doua etape).

Ar fi multe de spus, insa ma opresc, reamintindu-ti de o potentiala farmacie, aflata in interiorul corpului tau, la care te poti abona, daca MM e practicata sistematic, si care nu costa nimic. Poate cel mult, cateva minute pe zi.