oxigen și discriminare socială

Vinieta Oxigen. O gură de aer, zice-se. Dar, nu pentru bucureșteni, ci pentru Primăria Capitalei. Doamna Primărie crede că taxarea poluării ar duce la descongestionarea arterelor capitalei și, implicit, la mai puțină poluare. Cât de puțină? Pe ce se bazează? Nimeni nu știe. Dar nu contează. Oricum e la nimereală. Important e să avem taxare că rimează cu poluare. 

Nu mă miră că taxarea poluării pare mai degrabă taxarea celor cu venituri mici. Că doar avem primăreasă de la social-democrați (egal cleptocrați). Posesorii de mașini cu motoare euro 5 și euro 6 nu achită nicio taxă de poluare. De ce? Din câte știm, și motoarele euro 5 și 6, ba chiar și hibridele, poluează aerul. Și poluează în funcție de mărimea motorului și de tipul lui. Motorul diesel are emisiile lui cancerigene (oxizii de azot sau NOx). Expunerea la ele crește riscul unui cancer pulmonar.

Toate primăriile din orașele civilizate ale UE cunosc acest fapt (precum la tutun) și caută să restricționeze circulația celor cu motor diesel. Nu e cazul la iluminata primărie a capitalei, condusă de priceputa Gabriela Firea, care a cumpărat autobuze diesel euro 6. Bravo! Am auzit că e o plăcere euforică să tragi pe nas în spatele lor sau pe lângă ele. Niciun cancer, serios, cine te-a mințit? Astea-s Otokar din Turcia și, fiind cumpărate de primăreasa Firea, n-ai voie să faci de la ele cancer. 

Deși toate motoarele euro poluează și deteriorează calitatea aerului din capitală, taxarea nu se aplică decât pentru unii, cei mai mulți. De ce sunt scutiți ceilalți? De chichi-bambus. Și, ca să vezi minune, mai multe instituții de stat nu trebuie să achite taxele. Măi, dar nu poți supăra chiar pe toată lumea! Păi, cine te mai votează?! D-aia și posesorii de mașini euro 4, cei mai numeroși, vor plăti taxa d-abia peste doi ani.

Ce mai contează dacă această taxă creează injustețe socială? Accentuează ea, încă o odată, diferențele sociale? Nu vom avea prostimea, plătitoare de viniete, și boierimea care poate circula pe oriunde și oricând indiferent de garsoniera pe patru roți cu care circulă și la piață?

Să vezi inechitate socială (una dintre multe altele). Vecinul tău are o mașină cu euro 6 și tu una cu euro 3. Tu vei plăti 700 lei pe an, deoarece poluezi aerul din capitală. Dar nu și vecinul tău, deși mașina lui poluează, mai puțin, dar tot poluează. Iată cum tu vei plăti și mizeria lui, nu doar pe a ta. Iar dacă n-ai bani, te vei holba de pe margine la cum se dă pe bulevard. Are bani de mașină scumpă, cu normă euro superioară, tu nu ai și stai în gură cu un pai (preferabil cu un filtru peste gură și nas). Oricum, noi toți vom plăti toată ”mizeria” nu doar cu bani, ci cu sănătatea.

Și mai bine, dacă vrei măsură anti-poluare extremă (hm, aș zice necesară urgent), poți restricționa complet accesul tuturor mașinilor cu combustibili fosili cu unele excepții. (Să mai comentez despre gropile de gunoi, selecția deșeurilor și reciclarea lor?). Toată lumea trece la bicicleală și trotineală, la troleibuze, tramvaie și metrouri. Asta ca s-o iei înaintea aproape tuturor orașelor europene. (Oricum asta se va întâmpla, probabil, în vreo douăzeci de an). Pare nițel absurd? Fără alternative, cum altfel?! Atunci nu poate fi decât arbitrar să taxezi pe unele, dar nu și pe altele, din aceiași categorie de mașini poluante de la non-euro la euro 6. Oricum acest tip de taxare e unicat în lume. O firea-scă inovație când e cazul de stors bani (și capital de imagine). De aceea, nici nu cred că va avea viață lungă. 

Vrei să afli ce urmează? Îndrăznesc o predicție în baza unei teorii… bazată pe fapte și un strop de behavioral science. Predicția mea e că nicio schimbare în bine nu se va petrece cu aerul din București pe următorul an (taxa se aplică de la 1 ianuarie anul viitor). Și doamna Buget va suge banii cetățenilor care de voie, de nevoie, vor continua să circule cu mașinile. Să te ții aglomerație! Pe principiul ”dacă tot plătesc, o să merg până și la chioșc cu mașina”. Iată compensația morală și buna justificare ca să-și ia mașina peste tot. În timp ce vor înjura primăria și mai spurcat decât înainte. Aglomerație, ambuteiaje, drumuri proaste vor fi ca și până acum (poate și mai rău). La acestea adaugăm lipsa de alternative, cum ar fi, parcări la intrările în oraș sau guri de metrou, transport public eficient și atrăgător, trafic coordonat inteligent, vouchere pentru EVs, piste de biciclete și trotinete.

Inerția psihologică și obiceiul de a călători cu mașina nu cred că se pot schimba (doar) cu taxe. Trebuie să existe alternative. Oamenii nu renunță la un obicei fără o alternativă bună. Mai ales atunci când taxele nu respectă principiul justeței și echității sociale. Doamnă Primărie de capitală europeană (bleah!) când aplici taxe nu pui în balanță și acest principiu? Dumneata nu vrei să trăim pe principii de echitate socială? Nu vrei ca cei mai mulți dintre noi să ne simțim bine, sănătoși și înfloritori?