“La inceput a fost Cuvantul”

Ziua 1

S1 (cu hotarare): Imi propun sa fac gimnastica in fiecare zi 15’. Tin la sanatatea mea si cred ca e un obicei sanatos. Oricine de pe planeta asta, ca sa nu zic de altele, populate cu extraterestrii, ar fi de acord.

S3: Minunat! Vrei sa fii o persoana sanatoasa. De cand incepi? (intr-un spirit pragmatic)

S1: Maine va fi prima zi.

S: Unde si cand, mai precis? (realist)

S1: In camera de zi, dimineata dupa ce ma trezesc, intre orele 8-9.

S3: Ok. Am fixat un reminder. (in control).

Ziua 2

S1: Urmeaza sa fac gimnastica.(usor surprins)

S2(tresarind, aproape transpirand de efortul doar imaginat) : Nu acum, te rooog. Nu-i momentul potrivit. Am nevoie sa fii mai indulgent cu mine. Inca imi e somn si nu s-au sfarsit zilele. Poti face cele cateva exercitii mai pe seara. Toate la timpul lor (viclean).

S1: Dar mi-am pus in plan un sfert de ceas dedicat exercitiilor fizice.

S2 (cascand sa dudie patul): Poftim, dis-de-dimineata? Sunt amortit. Mai mult, vreau mai intai niste cafea. Zau, n-am chef. N-o sa mori, daca o lasi pe mai tarziu. Hai, ce dracu, nu fi capsoman.

Ziua 3 (ziua 2, seara, s-a incheiat cu o noua amanare pentru azi)

S1: Trebuie sa-mi exercitiile. Un sfert de ora dureaza. (pe un ton nu prea convins)

S2(tafnos): Iara? Nu-i suficient ca faci o plimbare lunga pe jos? Azi, poti merge pe jos timp de 30-40 minute. E suficient. Nu e cazul sa fii perfectionist. Hai, relaxeaza-te!

S1: Dureaza 15 minute, nu mai mult. (ridicandu-se, ingrijorat, orientat spre camera de zi).

S2 (grijuliu): Totusi, stii, aproape 40 de minute, te vei plimba pe jos. Te poti intoarce tot pe jos. Ce rost are sa adaugi niste exercitii? Pastreaza-ti entuziasmul pentru maine. Vei avea nevoie.

S1: Bine, pot face o plimbare mai lunga.(conciliant)

 A patra zi

S3 (adresandu-se lui S1, crezand ca il motiveaza!): Fir-ar! N-ai facut nimic din ce ti-ai propus cu tine. Ce lenes!. Nu esti in stare de 15 minute de gimnastica intr-o zi macar. Nici macar de atata lucru. Ce poate fi greu la cateva minute de miscare, ca doar nu faci sport de performanta. Nu esti in stare sa te mobilizezi pentru o nimica toata. ( S3 suna a parinte critic, pentru amatorii de analize tranzactionale, iar S1 este copilul adaptat, of course! Si, S2 este copilul rebel, corect? Ok, acum, arata-mi cum sa tranzactionez, maestre? Ne trebuie un parinte hranitor, asa-i?)

S1 (posomorat): O sa mai incerc si maine. Poate am nevoie de un alt plan. Nu cred asta a fost un plan bun. Vrei prea mult de la mine!

S3 (critic): Putinul ce ti-l cer e pentru tine muuult! Nici nu vreau sa te aud. Esti jalnic, patetic, deplorabil, lamentabil. Ma tem ca oricat ai incerca, mare lucru nu vei face. (neincrezator si descurajant). Dar trebuie, totusi, sa mai incerci! Altfel, se alege praful de pe tobe cu tine. Indubitabil. Eu sunt dispus sa te ajut. (in felul lui!) De ce? Ca sa n-ajungi un batranel subred, decrepit,ramolit, hodorogit, sfrijit cu nevoi de carpeala, ingrijire constanta si medicatie!

S1 (ingrijorat): Te cred. Trebuie sa fac asta. Trebuie sa includ in program niste exercitii, pentru ca sanatatea este un lucru valoros.

S3 (sarcastic): Cat ai la IQ?! Ce revelatie! Ti-a luat ceva vreme! Te poti ingrijora in continuare (cu sadism). Eu te ajut, cu conditia sa urmezi planul pe care-l vom stabili impreuna. Altfel, nu-i nicio sansa pentru tine (profetind!). Te vei rablagi incet si sigur. Cu putin “noroc”, dintr-o data.(ha!ha!)

S1 (speriat): Ai dreptate. Trebuie sa iau masuri. De azi ma apuc. Nu vreau sa ma rablagesc.

S2 (intrand in “scena”, fara sa-l observe S3; e usor angoasat de afirmatia lui S1): Eu zic sa incepi de maine cu un alt plan. In starea in care esti, n-o sa-ti iasa, daca incepi de azi. Relaxeaza-te. O zi in plus, in minus… Important e ca ai incercat.(manipulativ!).

 (Ti se intampla si tie? Simti cum parca “te atinge”? )

Nota: Poti inlocui “gimnastica” cu orice altceva ce vrei sa introduci in programul tau si vrei sa devina un obicei. Multe lucruri pot, daca nu suntem pe faza (un sine vigilent), sa ne “fure” sau sa ne “prinda” in “roata placerii” ,  caci au calitatea naturala prin ele insele sa ne provoace placere cu usurinta (de ex: ciocolata, o partida de sex, alcool, tutun si alte droguri, sa se transforme in obiceiuri (activeaza cele doua sisteme neurale, dopaminergic si opioid), care in final ne conduc existenta intr-un fel tiranic (dependente). Unele parti din sine (din minte) sunt sclavele, unei alte “entitati”, un sine “dictator”, aflata la putere, fiind profund ancorata in neurobiologie si, adesea, in modelele sociale din grupul de care apartinem (spre exemplu, fumatul sau consumul de alcool ca un fel de comportament virtuos!). Partea intunecata a placerii este, intr-un fel natural, ascunsa de “ochii mintii”, care sunt inchisi uneori, si, de aceea,  ne putem “trezi” prinsi precum pestele in carlig, pacaliti de o momeala aratoasa.

S1, S2, S3 sunt cateva parti ale mintii, fiecare cu propriile interese, hotarate sa treaca la controlul “masinariei” ca sa-si satisfaca scopurile urmarite. Constiinta este o “arena” in care se dau lupte intre aceste parti sau module mentale. Vestea proasta e ca, cea mai puternica la un moment dat se impune in detrimentul celorlalte, care sufera, frustrate fiind. Iti poti imagina pe termen lung consecintele unor frustrari repetate? Unele din partile mintii frustrate, negate, cenzurate ar putea rabufni daca nu gasesc o cale de exprimare. Altele nu au asemenea manifestari. Iti vor conduce comportamentul din umbra (din subterane). Vestea buna e ca sunt sanse ca ele sa coopereze, sa ajunga la concesii spre avantajul relatiei si nu doar interesului personal. Cu ce conditie? Sa stii de ele, macar de cele mai importante din propriul tau “parlament” (din creier). In exemplul nostru, S1, S2, S3 pot incerca sa agreeze o intelegere de comun acord sau sa-si caute aliante ca intr-un parlament (nu neaparat ca cel al Romaniei). E drept ca, cei trei sine s-ar putea sa aibe nevoie de un mediator (un alt sine, cateodata, intruchipat de o alta persoana) care sa detina o calitate esentiala, pentru succesul procesului de mediere, si anume… ?

Daca vrei sa introduci un obicei in viata ta sau/si sa renunti la unul “rau”, te conjur sa nu omiti esentialul! Cativa stropi de gandire pozitiva luati cu infuzie de energie pura absorbita pe inspir din buricul pamantului. Daca esti mai spre neuroscience, rugaciunea si zazenul nefiindu-ti utile, incearca niste modelling prin programare neuro-lingvistica (suficient de “stiintific” pentru tine?) si cu ochii-n dreapta sus, apoi in jos, cu rotatie 360⁰, urmate de meta-pozitii, daca nu, mizeaza pe “act as if”. Odata ce ai incercat toate astea si te-ai simtit bine, fa-ti pentru inceput un plan, apoi te ocupi cu o negociere ca in parlamentul european cu adaos de alte cateva chitibusuri (nu-ti zic, sac!) si ceva noroc. A, cat p-aci, sa uit! Ce a facut Dumnezeu inainte de Creatie?