De ce am combinat dezvoltarea personala cu tehnici corporale?

Am creat anul trecut programul ABC care combină unele intervenţii psihologice cu exercitiul unor posturi de yoga (asane) însoţite de practica mindfulness. Mai înainte, trebuie să ştii ce nu este grupul ABC şi, apoi, fundamentul său. Acest program nu seamănă cu sesiunile de fitness unde, din câte am aflat, se practică şi yoga, dar fără control executiv şi conştientizare şi într-un ritm alert, să nu zic nevrotic. Nu seamănă nici cu grupurile mistice unde se practică o formă sau alta de yoga (de ex. ashtanga yoga), însă în baza unor teorii co(s)mice cu chakre şi câmpuri astrale.

În programul ABC utilizez practica yoga deoarece se pare ca există legături strânse între modificări pozitive ale dispoziţiei afective, reducerea anxietăţii şi exerciţiul posturilor yoga¹. Însoţesc tehnica aplicată cu controlul atenţiei şi conştientizare corporală pe senzaţii interne şi de echilibru lateral şi înainte – înapoi. Într-o combinaţie cu un set de exerciţii cognitive şi comportamentale cred că stimulez sentimentul personal de eficacitate şi valoare personală, optimismul şi starea de bine². Mă interesează eficacitatea auto-percepută (sau sentimentul de a fi capabil) la participanţii abc, întrucât contribuie la starea de sanatate psihologică.

O persoană eficace se percepe ca fiind capabilă, încrezătoare în propriile capacităţi şi abilităţi de a face faţă provocărilor vieţii. Cred că eficacitatea percepută în execuţia posturilor, în controlul neuromuscular mai precis, reprezintă o experienţă transferabilă în alte domenii ale vieţii. După cum ne învaţă un moşulică aproape nonagenar (despre care ţi-am mai amintit şi care, spre mirarea mea e superficial pomenit prin facultăţile de profil), un set de convingeri de auto-eficacitate contribuie semnificativ la calitatea vieţii personale³. Aceste convingeri nu se formează prin incantaţii, prin mantre sau prin vizualizări creative pe ecranul mental (nici prin analiza scenariilor de viaţă, sâc!). Acelaşi moşulică, la Bandura mă gândesc, ne învaţă că are de-a face cu o anume atitudine mentală la care lucrez prin meditaţia mindfulness⁴⁵⁶ şi printr-o serie de sarcini de realizat între sesiunile abc.  La această atitudine mentală stabilă în timp şi în multe situaţii de viaţă ar putea contribui unele din atributele ce descriu, în concepţia lui R. Sternberg, o inteligenţa a succesului⁷⁸ (sau vezi un post mai vechi).

Am îndoieli vizavi de orice program de dezvoltare personală cu o componentă verbală predominantă. Am motive serioase, precizate prin alte articole, să nu cred în analize psihologice ce mizează pe interpretări abracadabrante, mai ales, în paradigma psihodinamică (diverse variante la „problemele cu părinţii in copilărie”). Iar când vine vorba de dezvoltare profesională bazată pe învăţare experienţială, am unele rezerve, mai ales când are loc la sfârşit de săptămână.

Luate la un loc şi în strădania de a lucra pe baze empirice şi raţionale, am dezvoltat cursul ABC ca program de antrenament de lungă durată (în sesiuni săptămânale).  Dacă ţi-am trezit interesul şi intenţionezi să participi, imi poti scrie un email la adresa din pagina Contact.

O scurta bibliografie:

1. Streeter, C. C., Whitfield, T. H., Owen, L., Rein, T., Karri, S. K., Yakhkind, A., … & Jensen, J. E. (2010). Effects of yoga versus walking on mood, anxiety, and brain GABA levels: a randomized controlled MRS study. The Journal of Alternative and Complementary Medicine16(11), 1145-1152.

2. Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational psychologist28(2), 117-148.

3. Magaletta, P. R., & Oliver, J. M. (1999). The hope construct, will, and ways: Their relations with self‐efficacy, optimism, and general well‐being. Journal of clinical psychology55(5), 539-551.

4. Chambers, R., Lo, B. C. Y., & Allen, N. B. (2008). The impact of intensive mindfulness training on attentional control, cognitive style, and affect. Cognitive Therapy and Research32(3), 303-322.

5. Carruthers, C., & Hood, C. D. (2011). Mindfulness and wellbeing. Therapeutic Recreation Journal3, 171-189.

6. Shapiro, S. L., Oman, D., Thoresen, C. E., Plante, T. G., & Flinders, T. (2008). Cultivating mindfulness: effects on well‐being. Journal of clinical psychology,64(7), 840-862.

7. Sternberg, R. J. (2003). A Broad View of Intelligence: The Theory of Successful Intelligence. Consulting Psychology Journal: Practice and Research55(3), 139.

8. Sternberg, R. J. (1999). Successful intelligence: finding a balance. Trends in cognitive Sciences3(11), 436-442.